14 jaar lang reed ik met een bejaarde Volkswagen Golf over wegen en paden. Voor de zendamateur was dit, net als zoveel auto’s uit die tijd, een prachtig voertuig. Geen technisch hoogstandje, dus je kon met een gerust hart hier en daar kabels erbij trekken. En plaats genoeg om spullen in te bouwen. En zo kon ik jaren lang rondrijden met een Kenwood TM-D700. Lekker dualband: één frequentie stond vast op 144.8000 MHz voor APRS, de andere was vrij ter beschikking voor allerlei andere leuke dingen. Maar met de komst van een nieuwe, moderne auto was die pret snel voorbij. Er was gewoon geen plek meer om de set (en vooral de grote bedienkop) in te bouwen. Set weg, APRS down…

Maar jaren na dato vond ik in een doos nog een Byonics TinyTrack SMT, netjes ingebouwd in een gegoten aluminium behuizing. De daarbij behorende GPS-muis van TomTom zat er ook nog bij. Snel een kabeltje gemaakt om de porto een te sluiten, en nadat spanning op de zaak gezet was, ratelde de eerste databurst gelijk uit de speaker. Die deed het dus nog… Toen kwam al snel het plan om de hele zaak in de auto te verstoppen. Dit keer echter met een 70cm-set eraan gekoppeld: APRS op 430.5125 MHz.

Via een bekende amateur werd een Motorola GM1200 opgeduikeld. Dat is een trunkingdoos, waarin echter ook 10 analoge kanaaltjes geprogrammeerd kunnen worden. Nu nog de kabel van de Tiny naar de GM1200, en dan alles nog in de kofferbak frotten. Een karweitje voor week 7, dus later meer over dit projectje!

Laatst gehoorde positie van PE2KMV-9

Geef een reactie