Nadat gisteren de node tijdelijk uitgeschakeld werd, is momenteel alles weer opgestart. De problemen deden zich gisteren voor bij het omschakelen naar een andere node transceiver. Al enige tijd geleden was hiervoor een Motorola MTM800E gearriveerd. Gisteren was dan het moment dat de ‘gewone’ MTM800 uit ging en de MTM800E ingeschakeld werd. Daarbij bleek echter dat het audio in beide richtingen niet doorkwam. Het enige dat wel functioneerde, was de PTT-schakeling.

Na een avond puzzelen was de oplossing gevonden in de instellingen van de MTM800E. Via de CPS-software moest het gedrag van de accessoire-connector aan de achterzijde van de set anders ingesteld worden (meer details hiervan volgen nog). Toen dat eenmaal gereed was, en de set dus weer in beide richtingen audio doorgaf, bleek dat het RF-signaal behoorlijk ‘doorspetterde’ op de audiolijn naar de Echolink-interface. Daardoor was aan de internet-zijde een GSM-achtig kloppen te horen, zodra het luidsprekersignaal van de transceiver wegviel.

Laatstgenoemd probleem was terug te voeren op een bijzonder slechte verbinding tussen de transceiver en de antenneconnector in het chassis van de tafelconsole waarin de mobilofoon ondergebracht is. Hierdoor lekte RF-signaal weg, hetgeen hoorbaar was in het audio-signaal in de richting van de interface. Omdat het gewraakte chassisdeel op een metalen plaatje gemonteerd was, dat wederom tegen het chassis van de tafelconsole geschroefd was, kon dit gemakkelijk verwijderd worden. Door het aanwezige gat in de console is als tijdelijke oplossing de antennekabel naar binnen getrokken en direct op de mobilofoon aangesloten. Het probleem van het lekkende RF-signaal is daarmee opgelost. Een bestelde ‘pigtail’ met aan één zijde een N-chassisdeel en aaan de andere zijde een BNC-connector zal de definitieve oplossing vormen.

Duidelijk voorbeeld hoe het niet hoort!